Nezaplatená faktúra
Odviedli ste svoju prácu a nedostali ste za ňu zaplatené?
Áno, je to frustrujúce a veľa podnikateľských subjektov tento pocit a bezmocnosť zažil na vlastnej koži.
Ako by ste mali postupovať v danom prípade?
Ak vám môžeme poradiť určite nezačnite hneď vyhrážkami. Urobili by ste si hneď na začiatok zlé meno a narušili tak dobré obchodné vzťahy.
Niekedy sa totiž stáva, že klient faktúru omylom neuhradil, prehliadol, alebo uhradil v nesprávnej výške.
Všetci sme omylní. Buďte preto rozvážni a starostlivo si naplánujte všetky kroky vopred.
1. telefonicky oznámte svojmu zákazníkovi (klientovi), že evidujete vami vystavenú faktúru už dávno po splatnosti,
2. dohodnite si najskorší možný termín na úhradu a následne skontrolujte, či klient dodržal v telefóne to, čo prisľúbil,
3. ak úhrada napriek dohovoru neprišla, zašlite klientovi 1. upomienku,
4. ak na prvé upozornenie klient nereaguje, pošlite hneď 2. upomienku, v ktorej ho upozornite na možné následky z nezaplatenej faktúry (napríklad úroky z omeškania), doporučujeme v tejto druhej upomienke znovu uviesť termín, dokedy je potrebné faktúru uhradiť (max. 1 týždeň),
5. ak faktúra do tohto okamžiku je stále nezaplatená, prerušte okamžite dodávanie vašich služieb a informujte klienta o tom, zároveň ho informujte o tom, že prípad odovzdávate advokátovi,
6. ak faktúra napriek tomu nebude uhradená, advokát zašle dlžníkovi predžalobnú výzvu, táto sa zasiela doporučene klientovi, pričom klient si musí byť už vedomý toho, že ak neuhradí dlžnú faktúru, môže advokát podať žalobu na súd,
7. žalobu na súd je potrebné podať v lehote 3 rokov, súd vydá na základe podanej žaloby a preukázaných dokladov rozhodnutie, ktoré musí byť právoplatné a až následna na to môže začať exekúcia.