Centrálny register účtov
Centrálny register účtov bol zriadený a schválený zákonom číslo 123 z roku 2022 Zbierky zákonov.
Tento zákon je účinný už od 1. mája 2022.
Banky mali ešte niekoľko mesiacov na to, aby svoje informačné systémy nastavili tak, aby mohli údaje do centrálneho registra účtov elektronicky a včas zasielať.
Centrálny register účtov je vlastne informačný systém verejnej správy, ktorý bol zavedený s cieľom predchádzať legalizácii príjmov z trestnej činnosti. Taktiež predchádzať, odhaľovať a vyšetrovať závažnú trestnú činnosť.
Bol zavedený pre uľahčenie prístupu oprávnených orgánov k údajom o účtoch a ich majiteľoch.
Do centrálneho registra účtov poskytujú údaje banky a to elektronicky na dennej báze.
Prístup do centrálneho registra účtov majú len oprávnené orgány, ktoré so získanými údajmi ďalej pracujú.
V centrálnom registri účtov sa uchovávajú údaje o zriadení účtu, zmene, zrušení účtu klienta, či už fyzickej alebo právnickej osoby.
Ďalej sú to osobné údaje majiteľov účtov, disponentov, prenajímateľov bezpečnostných schránok a to na celom území SR.
Správcom a zároveň prevádzkovateľom centrálneho registra účtov je Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
Údaje z centrálneho registra účtov sú poskytované napríklad Finančnej správe Slovenskej republiky, colnému úradu, daňovému úradu, NBÚ, súdom…
Poskytované údaje sa budú týkať len samotných účtov a ich majiteľov, respektíve disponentov účtov, prenajímateľov bezpečnostných schránok, teda nie údaje o zostatkoch a pohyboch na účtoch klienta.
V prípade zrušenia účtu sa údaje v centrálnom registri účtov uchovávajú ešte po dobu 5 rokov a následne potom sa vymažú.