Digitálne účtovníctvo
Novela zákona o účtovníctve priniesla od 1.1.2022 viaceré zmeny. Jednou z nich je aj zavedenie digitálneho účtovníctva.
V prvom rade treba povedať, že digitálne účtovníctvo nie je povinné.
Účtovné jednotky sa môžu rozhodnúť, či budú viesť účtovníctvo v elektronickej alebo listinnej podobe.
Samozrejme je možníá aj ich kombinácia. Pri nastavení procesov digitalizácie odporúčame poradiť sa s audítorom, účtovníkom vždy vopred.
Zásadné zmeny od 1.1.2022:
- upravuje sa spôsob ukladania účtovnej závierky do registra
- rozširuje sa verejná časť registra
- dopĺňajú sa podmienky vedenie elektronických dokladov
- upravujú sa podmienky archivácie dokladov
- upravujú sa tiež povinné náležitosti účtovného dokladu
- zmeny nastali aj v ukladaní sankcií.
Podmienky elektronického účtovníctva:
- skenovanie dokladov možno použiť na transformáciu listinného účtovného záznamu na elektronický účtovný záznam,
- vlastnoručný podpis bude nahradený elektronickým podpisom, pričom musí byť zachovaná preukázateľnosť osoby, ktorá záznam vyhotovila,
- pri daňovej kontrole je fyzická osoba povinná sprístupniť ekonomický SW kontrolovaného subjektu a tiež preukázať účtovné prípady,
- účtovná jednotka je povinná predkladať účtovné záznamy v elektronickej podobe.
Ak sa účtovná jednotka rozhodne aplikovať vyyšie uvedené zmeny v účtovníctve, je povinná vypracovať interný predpis (smernicu), v ktorej bližšie uvedie uchovávanie účtovných dokumentov a tiež presne zadefinuje voľbu dátového nosiča (napríklad USB, pamäťová karta, disk, cloud).
Práca s digitálnym účtovníctvom je výzvou nielen pre účtovníkov, ale aj pre samotných podnikateľov.
Vďaka digitálnemu účtovníctvu je možné zjednodušiť a hlavne zefektívniť komunikáciu a v konečnom dôsledku tak urýchliť potrebné schvaľovacie procesy.